Πέμπτη 28 Νοεμβρίου 2013

Το φινλανδικό θαύμα στην παιδεία

ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΔΕΛΑΣΤΙΚ
Δεκαετίες ολόκληρες αιωρείται στην ελληνική (και όχι μόνο) κοινή γνώμη η ακαθόριστη άποψη ότι στη Σκανδιναβία η εκπαίδευση είναι πολύ καλή. Όταν όμως άρχισαν να δημοσιοποιούνται ευρύτερα τα αποτελέσματα του προγράμματος PISA (Programme for International Student Assessment - Πρόγραμμα Διεθνούς Aξιολόγησης των Σπουδαστών) κατά τη διάρκεια της τρέχουσας δεκαετίας, το όνομα της Φινλανδίας βρέθηκε στα χείλη αλλά και τις γραφίδες πολλών.
Oι εντυπωσιακές επιδόσεις των Φινλανδών μαθητών και φοιτητών προκάλεσαν αίσθηση σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο και δικαιολογημένα έστρεψαν την προσοχή στο εκπαιδευτικό σύστημα της «Xώρας των Xιλίων Λιμνών». Πόσο μάλλον που οι ανά τριετία έρευνες του προγράμματος PISA διενεργούνται από τον OOΣA σε σαράντα ανεπτυγμένες χώρες, σε 15χρονους μαθητές και με πολύ μεγάλα δείγματα (π.χ. στη Φινλανδία εξετάστηκαν 6.235 μαθητές από 197 σχολεία), οπότε είναι κανείς βέβαιος ότι δεν έχουμε να κάνουμε με τα αποτελέσματα κάποιας τρέχουσας δημοσκόπησης, αλλά με σοβαρή επιστημονική έρευνα.
Tάξεις - Kοινωνικές κυψέλες
H Φινλανδία έχει εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, όπως και η Eλλάδα. Oι αρχές όμως που διαπερνούν τη φινλανδική εκπαιδευτική αντίληψη διαφέρουν ριζικά. Bασίζονται στις παιδαγωγικές αρχές του Γάλλου Σελεστίν Φρενέ - να μαθαίνουν τα παιδιά κάνοντας πράγματα μέσα σε πλαίσιο κοινότητας. Στην πράξη αυτό μεταφράζεται στο ότι από την πρώτη κιόλας τάξη του Δημοτικού οι μικροί μαθητές συμμετέχουν σε πληθώρα δραστηριοτήτων της καθημερινής ζωής.
Xρησιμοποιούν ελάχιστα βιβλία, δεν ενθαρρύνεται καθόλου η παθητική απομνημόνευση, δεν απαιτείται από τα παιδιά να είναι καρφωμένα στο θρανίο. Mπορούν να περιφέρονται στην τάξη, να ζητούν πληροφορίες από τον δάσκαλο, να συνεργάζονται με τους συμμαθητές τους. Yπό την καθοδήγηση του δασκάλου τα παιδιά αποφασίζουν τι θα κάνουν κάθε εβδομάδα και υλοποιούν μόνα τους, με τους δικούς τους ρυθμούς, τα καθήκοντα που αυτά αποφάσισαν.
Δεν κάνουν απλώς πάμπολλες εκδρομές εκτός σχολείου σε χώρους διαφόρων δραστηριοτήτων αλλά και εναλλάσσονται σε ομάδες που συμμετέχουν σε όλες ανεξαιρέτως τις δουλειές που σχετίζονται με το σχολείο: βοηθούν στην κουζίνα, τακτοποιούν βιβλία στη βιβλιοθήκη, φροντίζουν τα λουλούδια και τα φυτά που υπάρχουν στη σχολική αυλή, συμμετέχουν στον διαχωρισμό για ανακύκλωση των απορριμμάτων του σχολείου...
Mάλιστα στις δραστηριότητες αυτές τα παιδιά δεν καθοδηγούνται από τους δασκάλους τους, αλλά από το μη εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου: μαγείρους, κηπουρούς, καθαρίστριες, γραμματέα... Έτσι τα παιδιά αναπτύσσουν αισθήματα σεβασμού προς τη δουλειά όχι μόνο των δασκάλων τους, αλλά και όλων των εργαζομένων.
«H ευθύνη για την εκπαίδευση των παιδιών μοιράζεται εξίσου σε όλους και αποφεύγονται μη αναγκαίες ιεραρχικές δομές μεταξύ του προσωπικού», σημειώνει χαρακτηριστικά φυλλάδιο του φινλανδικού υπουργείου Eξωτερικών που αναφέρεται στο θέμα, παρουσιάζοντας τη νοοτροπία που διαπερνά αυτή την πολιτική.
Στην υπηρεσία όλων
Tα φινλανδικά σχολεία βρίσκονται εξαρχής στην υπηρεσία των πολιτών. Mορφώνουν τα παιδιά, αλλά διευκολύνουν και τους γονείς. Eίναι φυσικά δημόσια σχεδόν στην ολότητά τους. Xρηματοδοτούνται από τους δήμους ή το κράτος. Eίναι ολοήμερα, εφοδιασμένα με παιδότοπους, παιδικές χαρές και φυσικά το αναγκαίο προσωπικό για την επίβλεψη των παιδιών μέχρι να γυρίσουν οι γονείς από την εργασία τους και να τα πάρουν σπίτι. Όλα ανεξαιρέτως τα σχολεία (συμπεριλαμβανομένου του αντίστοιχου Λυκείου) της Φινλανδίας παρέχουν δωρεάν ζεστό φαγητό το μεσημέρι στους μαθητές. Δωρεάν είναι και όλα τα βασικά υλικά για την εκπαίδευση (βιβλία, τετράδια, μολύβια κ.λπ.), ενώ δωρεάν γίνεται και η μεταφορά στο σχολείο όλων των παιδιών που ζουν μακριά ή παρουσιάζουν κινητικά προβλήματα.
Tα φινλανδικά σχολεία είναι επίσης ανοιχτά στην τοπική κοινωνία. Oι γονείς είναι ευπρόσδεκτοι στις σχολικές δραστηριότητες που μπορούν να βοηθήσουν με τις γνώσεις ή την τέχνη τους - ένας πατέρας δημοσιογράφος π.χ. μπορεί να πάει στο εργαστήριο που τα παιδιά φτιάχνουν ανά ομάδα το δικό τους περιοδικό και να τους πει πώς να το κάνουν καλύτερο ή μία μητέρα που γνωρίζει ραπτική, πλέξιμο ή κέντημα είναι καλοδεχούμενη στην αντίστοιχη ομάδα για να δείξει στα παιδιά πώς να ράβουν, να πλέκουν ή να κεντούν...
------------------------------------------
Ευχαριστούμε τον κ. Τριανταφυλλίδη Τριαντάφυλλο, καθηγητή Πληροφορικής στο Σχολείο μας, γι' αυτή τη δημοσίευση. Ας ελπίσουμε ότι θα αλλάξουν σιγά σιγά οι αντιλήψεις όλων μας και ιδιαίτερα των αρμοδίων, για το εκπαιδευτικό μας σύστημα.  

Κυριακή 24 Νοεμβρίου 2013

12 τρόποι για να βοηθούν οι γονείς τα παιδιά στα Μαθηματικά

1. Αναζητήστε σχήματα και μοτίβα στη καθημερινή ζωή.
2. Βάλτε το παιδί σας να μετρήσει υλικά για μια συνταγή που φτιάχνετε.
3. Ρωτήστε το παιδί σας να σας εξηγήσει τις μαθηματικές δεξιότητες που μαθαίνει αυτόν το καιρό στο σχολείο.
4. Καθώς βοηθάτε το παιδί σας στα μαθηματικά για το σχολείο ρωτήστε το να σας εξηγήσει πώς κατέληξε σε μια απάντηση.
5. Βοηθήστε το παιδί σας να βρει κατάλληλα on line παιχνίδια αριθμών και επίλυσης προβλημάτων.
6. Να παίζετε μαζί παιχνίδια με κάρτες και επιτραπέζια παιχνίδια που εμπεριέχουν νούμερα και μοτίβα.
7. Ζητήστε από το παιδί να υπολογίσει τα ρέστα ή να υπολογίσει το συνολικό κόστος ενώ κάνετε τις αγορές σας.
8. Συζητήστε και συγκρίνετε: Ποιος είναι ο ψηλότερος/βαρύτερος/μακρύτερος/μικρότερος/γρηγορότερος/πιο ζεστός/πιο ακριβός κτλ.
9. Έχετε πάντα στη διάθεση σας εργαλεία όπως: χάρακα, ζυγαριά,  κομπιούτερ υπολογισμού και μεζούρα.
10. Ενθαρρύνετε το παιδί να παρακολουθεί το σκορ ή άλλα στατιστικά για το αγαπημένο του ομαδικό παιχνίδι.
11. Χρησιμοποιήστε ζάρια για να κατασκευάσετε παιχνίδια εξάσκησης μαθηματικών.
12. Επισημάνετε τους τρόπους που τα μαθηματικά είναι μέρος της καθημερινής μας ζωής: χρήματα, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, μουσική, τέχνη, μαγειρική κ.λ.π.




Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2013

Εκκλησιασμός του Σχολείου στον Ι. Ναό της Αγίας Βαρβάρας

  Σήμερα, 21 Νοεμβρίου, εορτή των Εισοδίων, εκκλησιαστήκαμε στον Ι. Ναό της ενορίας μας με την ευκαιρία της έναρξης της Σαρακοστής των Χριστουγέννων.
  Τα "Εισόδια" της Θεοτόκου είναι μια από τις μεγαλύτερες θεομητορικές εορτές της εκκλησίας.
  Τι γιορτάζουμε όμως τη μέρα αυτή;

   Όπως γνωρίζουμε, η Παναγία, γεννήθηκε από γονείς γηραιούς, τον Ιωακείμ και την Άννα, που είχαν παρακαλέσει με πολύ πόνο τον Θεό να τους δώσει ένα παιδί και να το αφιερώσουν στο Ναό Του. Πραγματικά, αυτό και έκαναν. Όταν δηλαδή η Μαρία έγινε τριών ετών την έφεραν οι ίδιοι οι γονείς της στο Ναό και την παρέδωσαν στα χέρια του Ζαχαρία του ιερέα. Αυτός την αγκάλιασε, την ευλόγησε και είπε: «Εμεγάλυνε ο Κύριος το όνομά σου σε όλες τις γενεές…». Και έμεινε στο Ναό τον Άγιο, ως τα δώδεκα έτη της, για να αγιασθεί και να γίνει αργότερα η Μητέρα του ίδιου του Θεού.
   

Τετάρτη 20 Νοεμβρίου 2013

Δωδεκάχρονος μαθητής ξεκινά συνεργασία με την GOOGLE

Μπορεί να πηγαίνει ακόμα πρώτη γυμνασίου αλλά μονοπωλεί ήδη το ενδιαφέρον των στελεχών της Google με δυο εφαρμογές που έφτιαξε. Ο λόγος για τον 12χρονο Νίκο Αδάμ από τη Θεσσαλονίκη, ο οποίος σε εκδήλωση προγραμματιστών παρουσίασε μια εισήγηση στην αγγλική γλώσσα για τις επιθέσεις στο διαδίκτυο μπροστά σε χίλια άτομα και άφησε άφωνους τους πάντες.

Σύμφωνα με το entertv, ο μικρός Νικόλας που έχει κάνει την τεχνολογία να μοιάζει με παιχνίδι, κατασκεύασε μια ιστοσελίδα με την ονομασία «tech is game». Χωρίς να έχει διδαχτεί την επιστήμη της πληροφορικής και διαβάζοντας μόνος του πολλά βιβλία, μπορεί σήμερα να κατασκευάζει δικά του τεχνικά προγράμματα, παιχνίδια και εφαρμογές, τα οποία και ανεβάζει στο site του.

Μάλιστα, για δυο από αυτά, η Google, έχει εκδηλώσει έντονα το ενδιαφέρον της και βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με τους γονείς του. Πλέον, ο μικρός Νικόλας έχει ξεκινήσει και παρακολουθεί ένα πρόγραμμα υπολογιστών και προγραμματισμού, όπου κάνει και τα πρώτα του μαθήματα ρομποτικής.

H τύχη του Νικόλα άνοιξε εντελώς τυχαία, όταν κατά την διάρκεια της 78ης ΔΕΘ επισκεπτόταν καθημερινά το περίπτερο της Google και παρακολουθούσε σεμινάρια προγραμματισμού. Εκεί, τον γνώρισαν άνθρωποι της εταιρείας, με αποτέλεσμα να διαπιστώσουν ότι πρόκειται για ένα χαρισματικό παιδί..

Αυτή την περίοδο ο μικρός «προγραμματιστής» ετοιμάζει νέα προγράμματα, προκειμένου να εμπλουτίσει την σελίδα του. Το πρώτο είναι το «Tech is Social», το οποίο είναι ένα νέο μέσο κοινωνικής δικτύωσης σαν το facebook, μόνο που θα έχει ως κλειδί την ασφάλεια στην επικοινωνία.
Πηγή: Ειδήσεις Google
Ευχόμαστε στο Νικόλα καλή επιτυχία και καλή πρόοδο στο ταξίδι της τεχνολογίας.

Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2013

Έναρξη της Λέσχης Ανάγνωσης για το σχ. έτος 2013-2014

   Με μεγάλη χαρά σας ανακοινώνουμε ότι η Λέσχη Ανάγνωσης της Ε΄ και της ΣΤ΄ τάξης του Σχολείου μας άρχισε να επαναλειτουργεί στο χώρο της Σχολικής Βιβλιοθήκης.

  Η πρώτη συνάντηση για το σχ. έτος 2013-2014, πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 14 Νοεμβρίου.
  Οι μαθητές κάθε τάξης είχαν στη διάθεσή τους ένα δεκαπενθήμερο για να συντάξουν  λίστες με αγαπημένα τους λογοτεχνικά βιβλία ή με βιβλία που θα ήθελαν να διαβάσουν κατά το τρέχον σχολικό έτος.  Στη συνάντηση παρουσιάστηκαν οι λίστες και αναρτήθηκαν στον πίνακα οι τίτλοι των πιο συχνά εμφανιζόμενων βιβλίων σ' αυτές. 
  Κατόπιν έγινε ψηφοφορία με τα ακόλουθα αποτελέσματα :
  • "Στο νησί με τα κρυμμένα μυστικά" της Σταυρούλας Κάτσου, εκδ. Ψυχογιός, 10 ψήφοι
  • "Η τελευταία μαύρη γάτα" του Ευγένιου Τριβιζά, εκδ. Μεταίχμιο, 10 ψήφοι
  • "Ο θησαυρός της Βαγίας" της Ζωρζ  Σαρή, εκδ. Κέδρος,   6 ψήφοι
  • "Εμένα με νοιάζει" της Γαλάτειας Γρηγοριάδου - Σουρέλη, εκδ. Πατάκη,   4 ψήφοι
  • "Για τον πατέρα" της Καλλιόπης Σφαέλλου, εκδ. Πατάκη,   3 ψήφοι
         Ευχόμαστε οι φετινές βιβλιοδιαδρομές, μέσα από τη Λέσχη Ανάγνωσης, να μας βοηθήσουν να γίνουμε καλύτεροι αναγνώστες, να γνωρίσουμε νέους ήρωες, να μοιραστούμε εμπειρίες και συναισθήματα και να ... κολλήσουμε μικρόβια φιλαναγνωσίας.
    Βιβλιόφιλοι, αρχίζουμε!      
    Καλή επιτυχία!
  Αντιγόνη  Τρύπα
(Υπεύθυνη της Σχολικής Βιβλιοθήκης)






Πέμπτη 14 Νοεμβρίου 2013

1973 - 2013



40 χρόνια μετά από τα γεγονότα του Πολυτεχνείου
που ξεκίνησαν με την εξέγερση στις 14 Νοεμβρίου 1973 και κατέληξαν στην είσοδο του άρματος μάχης στο χώρο στις 17 Νοεμβρίου 1973.





Στο Σχολείο μας την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου 2013 θα πραγματοποιηθεί σχετική εορταστική εκδήλωση από τους μαθητές της Δ΄τάξης. Η εκδήλωση θα αρχίσει στις 8:15 π.μ. και θα τελειώσει περιπου στις 9:15 π.μ.

Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2013

Θέμα υγείας



Υγιεινό κολατσιό στο σχολείο  
 (ένα άρθρο για γονείς και μαθητές)


  
Η παιδική ηλικία είναι μια ιδιαίτερα κρίσιμη περίοδος για τη σωστή σωματική και ψυχική ανάπτυξη του ανθρώπου. Εκτός του ότι τα παιδιά, λόγω της ανάπτυξης, έχουν ιδιαίτερες ανάγκες σε ενέργεια και θρεπτικά συστατικά, στην παιδική ηλικία αναπτύσσονται και οι διατροφικές συνήθειες που συνήθως μας συνοδεύουν σε όλη την μετέπειτα ζωή μας.
Έρευνες έχουν δείξει ότι τις τελευταίες δεκαετίες τα ποσοστά παιδικής παχυσαρκίας αυξάνουν δραματικά. Η μείωση της φυσικής δραστηριότητας και οι λανθασμένες επιλογές τροφίμων είναι οι δύο κύριοι παράγοντες που συνθέτουν το παραπάνω πρόβλημα. Γενικότερα οι κακές διατροφικές συνήθειες σε αυτή την ηλικία θέτουν το παιδί σε κίνδυνο για ανάπτυξη μακροπρόσθεσμα διαφόρων προβλημάτων υγείας.
Μην ξεχνάμε ότι η παιδική ηλικία είναι η πιο κρίσιμη, κατά την οποία σχηματίζεται ο αριθμός των λιποκυττάρων που θα έχει το άτομο και ως ενήλικας. Κατά συνέπεια, ένας μαθητής που πάσχει από παιδική παχυσαρκία πιθανότατα θα ταλαιπωρείται με το βάρος του και ως ενήλικας και παράλληλα αυξάνει τις πιθανότητες του να εμφανίσει προβλήματα όπως διαβήτη και καρδιαγγειακά μετέπειτα στην ζωή του.
Επίσης, οι λανθασμένες διατροφικές συνήθειες έχουν σαν αποτέλεσμα αρκετές φορές ελλείψεις θρεπτικών συστατικών (όπως πχ αβιταμινώσεις) οι οποίες εμφανίζονται ως μια γενική αδυναμία, με αποτέλεσμα μειωμένη απόδοση στο σχολείο και στις καθημερινές δραστηριότητες και γενικότερα λιγότερη αντοχή και διάθεση. Σε σπάνιες περιπτώσεις μια ελλιπής διατροφή μπορεί να συμβάλει στην καθυστέρηση της σωματικής ανάπτυξης ενός παιδιού. Το σίγουρο είναι ότι οι κακές διατροφικές επιλογές, λόγω της αυξημένης ενέργειας και της ποσότητας ζάχαρης που περιέχουν, επηρεάζουν το βάρος και την υγεία των δοντιών στα παιδιά και συνίστανται προσοχή.
Πώς το παιδί και ο έφηβος πρέπει να τρώνε σε καθημερινή βάση: Το παιδί χρειάζεται ενέργεια και θρεπτικά συστατικά προκειμένου να:
διατηρήσει τις φυσιολογικές λειτουργίες του οργανισμού
αναπληρώσει τις καθημερινές «φθορές» με παραγωγή νέων κυττάρων
ανταπεξέλθει στις καθημερινές σωματικές δραστηριότητες
αναπτυχθεί
δημιουργήσει αποθέματα στον οργανισμό για διάφορα θρεπτικά συστατικά
Η ισορροπημένη διατροφή, που περιλαμβάνει ποικιλία τροφίμων από όλες τις κατηγορίες, μπορεί να προσφέρει στο παιδί τα θρεπτικά συστατικά και την ενέργεια που είναι απαραίτητα για την ομαλή ανάπτυξη και διατήρηση της υγείας του.
Ποια θα είναι τα τρόφιμα που πρέπει να προτιμούνται μέσα στην ημέρα;
Ότι συστάσεις ισχύουν για τους ενήλικες μπορούν να εφαρμοστούν και στα παιδιά. Η ανάγκη για ποικιλία τροφίμων, περιορισμό των κορεσμένων λιπών, λογική χρήση του αλατιού και μείωση της κατανάλωσης γλυκισμάτων είναι εξίσου σημαντική με τη προτροπή για έντονη φυσική δραστηριότητα και αυξημένη πρόσληψη φρούτων και λαχανικών.
Πιο συγκεκριμένα υπάρχουν κάποιες ομάδες τροφίμων οι οποίες συνίστανται να περιλαμβάνονται στην καθημερινή διατροφή του παιδιού και είναι οι εξής:
Ομάδα γάλακτος (γάλα, γιαούρτι)
Ομάδα κρέατος (κρέας, ψάρι, πουλερικά, αυγά, τυριά κ.α.)
Ομάδα ψωμιού (ψωμί, δημητριακά, ζυμαρικά, κ.α.)
Ομάδα λαχανικών και φρούτων
Ομάδα λιπών και ελαίων (λάδι, βούτυρο, μαργαρίνη, κ.α.)
Αναλυτικότερα το διαιτολόγιο του μπορεί να περιλαμβάνει:
μια μικρή σαλάτα σε κάθε γεύμα, μαγειρεμένα λαχανικά ή χορτόσουπα
2-4 φρούτα την ημέρα (ωμά, πολτοποιημένα, ως χυμό ή κομπόστα)
2-3 μερίδες γαλακτοκομικών προϊόντων την ημέρα (γάλα, τυρί, γιαούρτι, κρέμα)
1-2 φορές την εβδομάδα όσπρια
2 φορές την εβδομάδα ψάρι
3-4 αυγά
1-3 φορές κρέας και κοτόπουλο
ελαιόλαδο για όλες τις χρήσεις
ανάλατους ξηρούς καρπούς για μικρογεύμα
Οι παραπάνω συστάσεις αποτελούν έναν καλό οδηγό για την καθημερινή διατροφή του παιδιού κατά μέσο όρο μέσα στην εβδομάδα, όμως βασικό στοιχείο της διατροφής των μαθητών αποτελεί και το κολατσιό τους στο σχολείο. Οι επιλογές των παιδιών ποικίλουν αρκετά και φανερώνουν τις διαφορετικές τους διατροφικές επιλογές.
Τι είναι ένα υγιεινό κολατσιό;
Υγιεινό κολατσιό είναι αυτό που παρέχει σημαντικά θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται το σώμα μας, όπως υδατάνθρακες, βιταμίνες και μέταλλα. Η κατανάλωση κολατσιού μπορεί να είναι μια πολύ υγιής και ισορροπημένη διατροφική συνήθεια, για παράδειγμα πριν ή μετά την άσκηση ή αν τα κύρια γεύματα απέχουν χρονικά μεταξύ τους.
Τα οφέλη του κολατσιού
Καλύτερη συγκέντρωση
Βελτιωμένη διάθεση
Περισσότερη ενέργεια
Μεγαλύτερη απόδοση στις δραστηριότητες (π.χ μελέτη, αθλητισμός κτλ)
Τι να επιλέγουμε
Το κολατσιό που θα επιλέξετε φροντίστε να είναι φτωχό σε αλάτι, μέτριο σε λίπος, πλούσιο σε υδατάνθρακες (και κυρίως σύνθετους), να περιέχει επίσης φυτικές ίνες, βιταμίνες και ασβέστιο. Η κατανάλωση κολατσιού βοηθάει στην καλύτερη κατανομή της ποσότητας των θερμίδων σε περισσότερα των δύο ή τριών κυρίων γευμάτων την ημέρα, η οποία φαίνεται ότι συμβάλλει στην καλύτερη ρύθμιση μεταβολικών παραμέτρων του οργανισμού (γλυκόζη αίματος, χοληστερόλη, τριγλυκερίδια) και πιθανόν στον καλύτερο έλεγχο του σωματικού βάρους.
Μερικές προτάσεις για ένα έξυπνο κολατσιό
Κουλούρι σουσαμένιο ή με σταφίδες
Σταφιδόψωμο
Ρυζογκοφρέτες, κράκερς και κριτσίνια
Μπάρες δημητριακών
Μπισκότα τύπου digestive
Σπιτική τυρόπιτα ή χορτόπιτα
Σπιτικό κέικ
Φρούτα φρέσκα ή αποξηραμένα
Φυσικός χυμός εμπλουτισμένος με σίδηρο ή/ και ασβέστιο
Γιαούρτι με μέλι και ξηρούς καρπούς ή φρούτα
Ξηροί καρποί • Λαχανικά (καρότο, αγγουράκι) σε λωρίδες με ντιπ γιαουρτιού.
Ζελέ με φρέσκα φρούτα
Μικρό σάντουιτς με τυρί ή κοτόπουλο ή άπαχο ζαμπόν ή μαρμελάδα κτλ
Ψωμί με ταχίνι και μέλι
Συνηθισμένες λανθασμένες επιλογές κολατσιού
Αντίθετα από τις παραπάνω προτεινόμενες επιλογές κολατσιού, υπάρχουν και εκείνες που συνίστανται να αποφεύγονται για τακτική κατανάλωση. Τέτοιες αποτελούν όσες είναι πλούσιες σε κορεσμένα λιπαρά (τα οποία ανεβάζουν τα επίπεδα της ολικής και της «κακής» χοληστερόλης) και trans λιπαρά, μια άλλη κατηγορία λιπαρών ακόμη πιο επιβλαβή (τα οποία παράλληλα με τις δράσεις των κορεσμένων, μειώνουν και τα επίπεδα της «καλής» χοληστερόλης). Trans λιπαρά οξέα υπάρχουν στο λίπος του μοσχαριού, στο βούτυρο και στο λίπος του γάλακτος, αλλά και στις τηγανιτές πατάτες. Τα μπισκότα που παρασκευάζονται από μερικώς υδρογονωμένα φυτικά έλαια περιέχουν 3%-9% trans λιπαρά οξέα, ενώ πολλά είδη πρόχειρου φαγητού (fast food, snack) περιέχουν από 8%-10% trans λιπαρά οξέα.
Επιπλέον, σημαντικό στοιχείο είναι και η περιεκτικότητα της ζάχαρης στο σνακ του κολατσιού. Η ζάχαρη είναι ένα συστατικό που προκαλεί τερηδόνα και φθορές στην υγεία των δοντιών. Παράλληλα είναι από εκείνα τα διατροφικά συστατικά που λέμε ότι έχουν «κενές» θερμίδες, δηλαδή εκτός από την ενέργεια που προσφέρουν δεν περιλαμβάνουν κανένα άλλο θρεπτικό συστατικό (πρωτεΐνη, βιταμίνες, φυτικές ίνες, ανόργανα στοιχεία). Για το λόγο αυτό παραδείγματα λανθασμένων επιλογών για το σνακ του κολατσιού είναι τα παρακάτω, τα οποία καλό θα ήταν να μην καταναλώνονται συχνά, αλλά να είναι η εξαίρεση στον κανόνα:
Έτοιμες τυρόπιτες, λουκανικόπιτtες κτλ
Σοκαλατένια σνακς
Κρουασάν βουτύρου και σοκολάτας
Γαριδάκια
Πατατάκια
Σάντουιτς με παχιά αλλαντικά (σαλάμι αέρος, μορταδέλα, μπέικον)
Μπισκότα γεμιστά
Αναψυκτικά
Ντονατς
Λουκουμάδες
Γκοφρέτες
Παγωτό

πηγή: Περιβαλλοντική υγιεινή και δημόσια υγεία