Ασκήσεις στο σπίτι

Τρίτη, 24 Μαρτίου 2020

Προτάσεις για την ψυχολογική υποστήριξη οικογενειών, παιδιών και γονέων κατά τη διάρκεια της παραµονής στο σπίτι λόγω των προληπτικών µέτρων για τον κορωνοϊό - Covid-19


Είναι χρήσιμο κατά τη δύσκολη περίοδο που
διανύουμε να θυμόμαστε ότι:
  • Ως άνθρωποι, διαθέτουμε την έννοια της ψυχικής ανθεκτικότητας, ότι δηλαδή µπορούµε να τα καταφέρουµε σε δύσκολες καταστάσεις
  • Προσαρµόζουµε την καθηµερινότητά µας και είµαστε ευέλικτοι µε βάση τα νέα δεδοµένα.
  • ΕκφράΖουµε και µοιραζόµαστε τα δυσάρεστα συναισθήµατα που ενδέχεται να βιώνουµε (π.χ. ανησυχία, φόβος, θυµός, άγχος) αυτήν την περίοδο και θυµόµαστε πως είναι φυσιολογικές συναισθηµατικές αντιδράσεις σε έντονες καταστάσεις που επηρεάζουν την καθηµερινότητά µας.
  • Αναζητούµε βοήθεια ειδικού αν νιώθουµε πως τα συναισθήµατα µας επηρεάζουν έντονα τη λειτουργικότητα στην καθηµερινότητα και τη σωµατική µας υγεία (π.χ. αϋπνία, πονοκέφαλοι κ.ά.).
  • Φροντίζουμε τον εαυτό µας και τους κοντινούς μας ανθρώπους µε το να διατηρούµαστε ασφαλείς και υγιείς λαµβάνοντας προφυλάξεις και περιορίζοντας τις µετακινήσεις µας
  • Αντιµετωπίζουµε µε ψυχραιµία την περίπτωση που εµείς ή πρόσωπο της οικογένειας νοσήσει. Τηρούµε µε συνέπεια τις οδηγίες που θα µας δοθούν σχετικά µε την αντιµετώπιση της κάθε περίπτωσης.
  • Ενηµερωνόµαστε από έγκυρες και αξιόπιστες πηγές και αποφεύγουµε την υπερβολική έκθεση στα Μ.Μ.Ε. και το διαδίκτυο.
  • Αντιμετωπίζουμε τα δυσάρεστα συναισθήµατα των παιδιών µε σεβασµό και κατανόηση, δίνοντας πληροφορίες για τα γεγονότα µε σαφήνεια, χωρίς υπερβολές.
Είναι ανακουφιστικό για τα παιδιά να γνωρίζουν πως είναι φυσιολογικό να βιώνουν διαφορετικά και δυσάρεστα συναισθήµατα λόγω της ιδιαίτερης κατάστασης και πως σταδιακά η καθηµερινότητα θα επανέλθει σε προηγούµενους ρυθµούς.
  • Συµµετέχουµε µε τα παιδιά στη διαµόρφωση του καθηµερινού προγράµµατος µε εναλλαγή δραστηριοτήτων (π.χ. εκπαιδευτικές δραστηριότητες, γυµναστική στο σπίτι, Chat, επικοινωνία µε φίλους, ελεύθερος χρόνος).
ίνουµε στα παιδιά «χώρο» να εκφραστούν και να επιλέξουν την επιµέρους στοχοθεσία της ηµέρας, ώστε να διατηρούν την αίσθηση ελέγχου που είναι απαραίτητη, όταν βιώνουν συνθήκες αποσταθεροποίησης.
  • Ενθαρρύνουµε τα παιδιά να εντάξουν την εκπαίδευση στην καθηµερινότητά τους ως αγαθό/εφόδιο µε τρόπο εναλλακτικό και ευέλικτο, εξηγώντας πως επιστρέφοντας στο σχολείο θα ληφθούν υπόψη για όλους οι δυσκολίες της περιόδου και θα γίνουν ανάλογες προσαρµογές για όλους τους µαθητές
  • Αντέχουµε αν υπάρχουν δύσκολες στιγµές για εµάς και δύσκολες καταστάσεις µέσα στην οικογένεια.
Τα παιδιά µπορεί να µην είναι πάντα δηµιουργικά απασχοληµένα, να µην έχουµε καταφέρει ακόµα να οργανώσουµε την καθηµερινότητά µας και εµείς να µην έχουµε πάντα συναισθηµατικές αντοχές. Βιώνουµε µια δύσκολη κατάσταση, δοκιµάζουµε ή/και µαθαίνουµε τα όριά µας. Σκεφτόµαστε ότι µετά από µια κρίση συνήθως βγαίνουµε πιο δυνατοί.
  • Απέχουµε από συζητήσεις µε περιεχόµενο που στιγµατίζει πρόσωπα, πολιτισµούς και καταστάσεις και αποφεύγουµε υπεργενικεύσεις.
Μεταδίδουµε το µήνυµα στα παιδιά ότι κανείς δεν ευθύνεται για δυσκολίες που προκύπτουν στη ζωή του, όπως µια ασθένεια – αντίθετα χρειάζεται να αξιοποιήσει µεγάλα αποθέµατα δύναµης για να τα καταφέρει.

Αποδεχόµαστε πως για κάποιο διάστηµα θα ζούµε µια διαφορετική συνθήκη και ότι στα δύσκολα έχουµε ο ένας τον άλλο και παραμένουμε υπεύθυνοι και διαθέσιµοι για πράξεις αλληλεγγύης και προσφοράς.
Τα μέλη της ΕΔΕΑΥ του σχολείου είναι κοντά στους γονείς, τα παιδιά και τις οικογένειες που χρειάζονται στήριξη με οποιοδήποτε δυνατό τρόπο!